tisdag 31 januari 2012

Vecka 33+5: Packa väskan på nytt sätt

Efter i lördags känner jag att det är dags att börja tänka på att packa BB-väskan. Förhoppningsvis ska den ju inte behöva användas på minst 6 veckor, men ändå. För säkerhets skull. Om utifall att.


Och här ser packningen annorlunda ut än i Sverige. Där tyckte jag att det enda jag egentligen hade nytta av var varma sockor (frossade under förlossningen), bebiskläder, bebisfilt, kamera, telefon och laddare, samt ombyte, nattkläder, morgonrock och necessär till mig.

Här behöver jag även lägga till:
  • Engångstrosor
  • Bindor
  • Blöjor
  • Våtservetter
  • Skötunderlägg (då man får byta bebisens blöjor i sin egen säng)
  • Handdukar
  • Amningsskydd
  • Något till sambon att äta

Man får inget på sjukhuset här. Sen finns det ju saker vi aldrig hann ha nytta av sist som får komma med. Som lite godis, dricka och ätbart till mig. Vi tar även med vårt snugglenest i hopp om att denna bebis kommer gilla det. Dottern gjorde det inte, men kanske var det för att det inte introducerades direkt?

Det värsta är, att alla bebiskläder och alla amningskläder ligger hemma i Sverige. Sambon ska dit och hämta allt, men inte förrän i slutet av februari. Vi får hoppas att liten stannar kvar därinne till dess. Tills vidare får vi investera i lite nytt. Och något nytt måste ju den nya också få. Och jag. Visst? Som att amningsbehåar är det roligaste att köpa... Men jag tänkte faktiskt unna mig något fint och skönt loungeset som går att amma i. Som jag kan bo i de första veckorna. Typ. Tips?

3 kommentarer:

  1. Hallå hallå!

    Ahmen vad fin du blev i festklänningen!! Superfin! Tummen upp!

    Inser att vi som bor i Sverige har det ganska gott på många sätt när vi jämför med utlandet, tänker på föräldrapenning, barnbidrag och blöjor, tvättlappar, bindor och handdukar som sjukhuset tillhandahåller. Lovar att jag inte skall gnälla mer över småsaker. ;)

    Ang sumobrottar-fötter! Som någon skrev i kommentaren, stödstrumpor är nästan ett måste när man är gravid, dels då för att undvika åderbråck på benen, samt att det minskar svullna fötter och ben kanonbra!!
    Stödstrumpor köpte jag på vanliga apoteket här hemma. Kostade runt 179 kr och det hjälper mot myrkryp i benen och framför allt mot vattenfyllda vrister och ben. Har aldrig använt tidigare men ångrar det som tusan.
    Mina ben och vrister är smala som på en ballerina, hehe! Men i övrigt är jag som en tjock tunna!
    Kan inte någon du känner hemma i Svedala köpa åt dig och skicka vidare? Det du skall tänka på är att mäta dina vrister med måttband och sedan straxt under knäna för att få rätt åtsittande storlek på dina strumpor! Säger bara KÖP!!

    Sedan kommer vi till amningsBH. Här finns en svensk sida med snygga bh för den ammande mamman, det är lika snygga (om inte snyggare) än BH vi köper när vi inte ammar. Kika gärna!
    http://glammom.se/amningsbhar/

    Likadant där, be någon släkting eller vän att vidarebefodra dina eventuellt beställda varor.

    Hoppas allt är bra och att du kniper lite till, du får ju vänta in mig lite, för här är lugnt som en tallrik fil. I morrn UL och kika på moderkakan och barnets lägge. MIn BM tyckte sig känna att ungen fyttat från tvären till säte. Huvudet upp och rumpan ner alltså.

    Oj vad lång denna kommentar blev, kanske hamnar jag i spamfiltret nu. :(

    Ha det gott så länge
    från
    Em

    SvaraRadera
  2. Köpte nu med nr2 en amningsBH från Carriwell och är hur nöjd som helst med den! Lite dyrare än Lindex/HM men klart värt (ca280 kr). Helt utan skavande sömmar och funkar även att sova i).

    Fortsatt lycka till! Hoppas den lilla stannar några veckor till i magen.

    XB

    PS. Bara en lite undran (du kanske skrivit detta innan eller inte vill skriva), men i vilket land bor ni nu? *nyfiken i en strut*

    SvaraRadera
  3. Em:
    Tack för massor av bra tips! Stödstrumpor finns att köpa här med, men de där amningsbehåarna får jag nog be någon ta med sig. Typ sambon när han ska hem och hämta allt annat! :)
    UL idag alltså! Spännande! Ska bli intressant och veta om din tvärbebis flyttat på sig. Men att lägga sig med rumpen först är ju inte heller att rekommendera. Känner du att h*n ligger annorlunda? Jag tycker det känns exakt likadant och trångt som förut. På fredag ska vi på UL så då lär vi få veta mer!

    XB:
    Carriwell, det tror jag att jag har sett här minsann. Dags att kolla upp! Tack för tips.
    Det låter typ som att vi bor i ett u-land, haha! Men vi är "bara" i England!

    SvaraRadera